Foto’s op je website kunnen het vertrouwen van bezoekers maken of breken. Goede foto’s versterken je merk, maar verkeerd beeldgebruik op je website kan bezoekers juist wegjagen. In dit artikel deel ik tips voor professionele foto’s op je website en geef ik inzicht in de meest gemaakte fouten.

Foto’s zijn helaas nog vaak de sluitpost van een website. En dat is te zien ook. Slechte foto’s geven je bedrijf meteen een onprofessionele uitstraling. Zonde! Probeer daarom deze veelgemaakte fouten te voorkomen:

Dont’s

1. Veel stockfoto’s gebruiken

Iedereen gebruikt wel eens een stockfoto, niets mis mee. Maar als je het doet, doe het dan met mate. Stockfoto’s zijn niet uniek en niet voor jouw bedrijf gemaakt. Deze foto’s sluiten dan ook eigenlijk nooit echt aan bij je merkidentiteit. Daarmee loop je het gevaar dat je een ‘dertien in een dozijn’-uitstraling creëert en je bedrijf zich niet onderscheidt van anderen.

Als de uitstraling van je website niet klopt met je boodschap, schaadt dat bovendien het vertrouwen bij je websitebezoekers. Je zet ze hiermee op het verkeerde been. Lees bijvoorbeeld dit onderzoek over waarom vertrouwen zo belangrijk is voor de reputatie van je bedrijf. Simpel gezegd: hoe consistenter en authentieker je bent, hoe meer mensen je vertrouwen en hoe sneller ze geneigd zijn om iets bij je te kopen.

Handige tip: via Google Lens kun je bekijken wie er online een stockfoto gebruikt. Zit daar een directe concurrent bij? Denk dan nog eens twee keer na of je diezelfde foto ook wil gebruiken.

Do’s

1. Bepaal je visuele identiteit

Beeld is bepalend voor de merkidentiteit van je bedrijf. Zorg daarom dat je foto’s passen bij de visuele identiteit en dat ze aansluiten bij wat je als bedrijf wil uitstralen.

Wil je laten zien dat je bedrijf hip, jong en trendy is? Zorg dan dat de foto’s dat ook weergeven. Verkoop je als bedrijf een super geavanceerd product en ben je heel innovatief? Verwerk die aspecten dan in het fotogebruik.

Door van tevoren na te denken over je visuele identiteit en wat de foto’s moeten uitstralen, verzamel je beelden die daarbij aansluiten. Neem deze twee portretten:

portretfotografie voor je website

Foto’s: Wilmar Dik

De vrouw op de linker foto is een kunstenaar die werkt met kleurrijk materiaal. Daarom heb ik gekozen voor veel kleur in de achtergrond en een kleurrijke nabewerking. De man op de rechter foto wilde een serieuze en zakelijke portretfoto. Met een donkere achtergrond en belichting van de zijkant hebben we de gewenste uitstraling te pakken gekregen.

Huisstijl

Houd in de keuze van fotografie ook rekening met de huisstijlkleuren. Beelden die aansluiten bij je bedrijfsidentiteit geven meer eenheid, ze creëren rust en een krachtiger beeld. Voor een fotoshoot voor zorginstelling Oldael hebben we van tevoren speciaal deze kamer uitgekozen. De kleuren van het interieur komen mooi terug in het logo. Zelfs de bos bloemen is uitgezocht op basis van de huisstijlkleuren.

beeldgebruik op je website

bron en verder lezen: https://www.frankwatching.com/archive/2022/11/09/merk-foto-website/

Category
Tags

Comments are closed

Recent Comments

Geen reacties om weer te geven.
Categorieën